30/8/12



29.8.2012

Το Ανέκδοτο της ημέρας… με τον τράγο του Συναγερμού

Ρε Νίκο, αν σου κατεβούν οι Αιγοπροβατοτρόφοι στην Πινδάρου τζιαι θέλουν να μπουν μέσα, εσύ να μεν φέρεις την αστενομία να τους δέρει, ούτε να τους αήκεις έξω. Βάρτους μέσα, τζιέραστους τζιαι τζιείνους τζιαι τα χτηνά τους (οι αίγες πρόσεχε εν ιδιότροπες, προτιμούν λουβάνες πρώτης ποιότητας που το θερμοκήπιον της τζιεφαλής σου. Τους χτηνοτρόφους δως τους κουτόχορτο που εν φτηνό). Πρόσεχε όμως για όνομα του Θεού, αν δεις μες το κοπάϊ κάποιο χτηνό να έσσιει πιο μεγάλα τζιέρατα που τ' άλλα, μεν γελαστείς να τους πεις, ότι τζιείνη η αίγια αθυμίζει σου την γυναίκα σου. Τζιείνη ένεν αίγια ρε, ένε θηλυκό, εν ο τράουλλος ρε που τες αππηά ούλλες που γυρώ όπως εσύ. Βκάρτον έξω, δήστον, για βάστα τον σφιχτά, γιατί εν πιο αμπάλατος που σένα, κατίσσιη σου αν πιάσει μυρωθκιά τζιαι λιμπίσει, εν να φκει τα σκαλιά τέσσερα τέσσερα για να φτάσει στην ΓΟΔΗΣΥ.

Καλά τα ανέκδοτα, αλλά να μαθαίνουμε και κάτι και να προβληματιζόμαστε για άλλα. Η κυπριακή λέξη «τράουλλος» προέρχεται από την προομηρικά αρχαιοελληνική λέξη «τράγος». Η λέξη «τράγος» ίσως προέκυψε από το ρήμα «άγω» που σημαίνει μεταξύ άλλων οδηγώ, διευθύνω. Ο τράγος είναι αυτός που οδηγά το κοπάδι. Από το προομηρικά αρχαιοελληνικό ρήμα «άγω», ίσως προέκυψε και η «τουρκική» λέξη «ραγιάς», που σημαίνει πρόβατο.

Με κάθε επιφύλαξη πάντα, μπορούμε να προσπαθήσουμε να διεισδύσουμε ακόμα πιο βαθιά στη λέξη «τράγος». Ο Σωκράτης στο βιβλίο του Πλάτωνα «ΚΡΑΤΥΛΟΣ (ή περί ορθότητος ονομάτων)» λέει τα εξής «Πρώτα απ’ όλα το γράμμα ρω μου φαίνεται σαν όργανο της κίνησης στο σύνολο της…» και αλλού «Το γράμμα «ρω», όπως είπα, φάνηκε στον ονοματοδότη πως ήταν αποτελεσματικό μέσο για δήλωση της μετακίνησης. το χρησιμοποιεί άλλωστε σε πολλά σημεία σχετικά. κατ’ αρχάς στο ίδιο το «ρέω» και στη «ροή» μ’ αυτό μιμείται την κίνηση, μετά στη λέξη «τρόμος» και στο «τρέχω»…». Κατά συνέπεια το γράμμα «ρω» (Ρ) της λέξης «τράγος» συμβολίζει την κίνηση του ζώου. Η σημασία του γράμματος «ταυ» (Τ) στην λέξη τράγος ίσως να έχει να κάνει με την «επιθετικότητα» και την στάση του ζώου αυτού σε σχέση με το υπόλοιπο κοπάδι. Λέει ο Σωκράτης, «Επειδή… η γλώσσα… με το ταυ αντιστέκεται, φαίνεται ότι θεώρησε τη δύναμη τους χρήσιμη για τη δήλωση… της «στάσεως».»

Χάρης Αριστείδου
è     www.ellinikidexameniskepsis.com
 Τηλ. 99017040